«Він нам, як Батько!», вигукнув, починаючи свій короткий виступ на урочистості, присвяченій врученню Золотої зірки Академії мистецтв Академіку Миколі Колессі професор Олег Криштальський в притаманній йому емоційній манері. Після цього Криштальський розшифрував причину саме такого звернення до Миколи Колесси, пояснивши, що завжди відчував потужну підтримку Колесси у всіх своїх зусиллях і як піаніста-виконавця, і як концертуючого музиканта, і як багаторічного завідувача кафедрою фортепіано у Львівській консерваторії.
Минув час. Відійшли у вічність і Микола Колесса, і Олег Криштальський, наша країна зіткнулася з низкою трагічних, переломних і героїчних моментів, ба навіть – буремних подій, а цей експресивний вигук Криштальського якнайповніше став мені зрозумілим лише зараз. Микола Колесса став «батьком» не тільки для своїх сучасників і соратників, мудрим і терпеливим наставником, але й для багатьох наступних поколінь митців є справжнім Патріархом, Людиною, яка щоденними зусиллями своєї праці заклала базові основи діяльності музиканта-громадянина, мистця-патріота.
Микола Колесса увійшов в історію української і світової музики не тільки як цікавий, самобутній композитор, але як творець «львівської диригентської школи». Вона базується на кращих здобутках європейських диригентських досягнень, але отримала свій подальший розвиток в творчому переосмисленні Колесси. Не заглиблюючись в тонкощі диригентського ремесла, слід відзначити, що прославили її на увесь світ випускники Колесси-педагога: С.Турчак, Ю.Луців, І.Юзюк, Т.Микитка, ряд інших, не менш талановитих випускників Львівської консерваторії (згодом – Академії), шляхи яких розійшлися далеко за межі Львова. По сьогоднішній день книжечка «Основи техніки диригування» авторства М.Колесси є найбільш доступним посібником для починаючих диригентів і давно чекає перекладу на інші мови.
«Батьківство» Миколи Колесси досить яскраво проявлялося і в композиторській діяльності. Колесса-композитор залишив не надто велику спадщину в кількісному розумінні, проте кожен його твір був відшліфований до «ідеального» стану, тому виконавці і творчі колективи з приємністю поповнюють свій репертуар зразками з його доробку. Саме про це, серед іншого, говорив Олег Криштальський – про допомогу в прочитанні і в правильному трактуванні фортепіанних творів митця. Немало творів Колесси поповнили фонди радіо і телебачення, видавалися і тиражувалися на платівках, CD-дисках, присутні в YouTube.
Колесса завжди підтримував молодих композиторів, відвідував концерти, де звучали їх твори, заохочував до подальшої творчості не тільки на словах, але й власним прикладом. Перебуваючи в дуже поважному віці, не зупиняв своєї творчої діяльності, працюючи над редакціями, перекладеннями творів для різних складів, тощо, чим викликав здивування і захоплення. Завжди підтримував молодих виконавців-інструменталістів, на прохання їх викладачів приходив на прослуховування перед відповідальними виступами, конкурсними випробуваннями. По сьогоднішній день старші музиканти іноді говорять – «ще в школі я грав (грала) перед Колессою». Його оцінки таких виступів завжди були схвальними, підбадьорювали молодих музикантів, надихали їх на подальший розвиток. В цьому теж проявлялося «батьківство» Миколи Колесси, його підтримуюча і доброзичлива воля.
8 червня 2021 року минає 15 років відтоді, як Микола Колесса відійшов від нас. Але нас не покидає спогад про нього, як про справжнього «Батька» нашої музичної культури, видатного композитора і диригента, геніального педагога, патріота України, мудрої і щирої людини.
8 червня 2021 року минає 15 років відтоді, як Микола Колесса відійшов від нас. Але нас не покидає спогад про нього, як про справжнього «Батька» нашої музичної культури, видатного композитора і диригента, геніального педагога, патріота України, мудрої і щирої людини.
Ярема Колесса
Львів, 06.06.2021