Повернутись до усіх Новин

«Він нам, як Батько!..»

         «Він нам, як Батько!», вигукнув, починаючи свій короткий виступ на урочистості, присвяченій врученню Золотої зірки Академії мистецтв Академіку Миколі Колессі професор Олег Криштальський в притаманній йому емоційній манері. Після цього Криштальський розшифрував причину саме такого звернення до Миколи Колесси, пояснивши, що завжди відчував потужну підтримку Колесси у всіх своїх зусиллях і як піаніста-виконавця, і як концертуючого музиканта, і як багаторічного завідувача кафедрою фортепіано у Львівській консерваторії.

         Минув час. Відійшли у вічність і Микола Колесса, і Олег Криштальський, наша країна зіткнулася з низкою трагічних, переломних і героїчних моментів, ба навіть – буремних подій, а цей експресивний вигук Криштальського якнайповніше став мені зрозумілим лише зараз. Микола Колесса став «батьком» не тільки для своїх сучасників і соратників, мудрим і терпеливим наставником, але й для багатьох наступних поколінь митців є справжнім Патріархом, Людиною, яка щоденними зусиллями своєї праці заклала базові основи діяльності музиканта-громадянина, мистця-патріота.

         Микола Колесса увійшов в історію української і світової музики не тільки як цікавий, самобутній композитор, але як творець «львівської диригентської школи». Вона базується на кращих здобутках європейських диригентських досягнень, але отримала свій подальший розвиток в творчому переосмисленні Колесси. Не заглиблюючись в тонкощі диригентського ремесла, слід відзначити, що прославили її на увесь світ випускники Колесси-педагога: С.Турчак, Ю.Луців, І.Юзюк, Т.Микитка, ряд інших, не менш талановитих випускників Львівської консерваторії (згодом – Академії), шляхи яких розійшлися далеко за межі Львова. По сьогоднішній день книжечка «Основи техніки диригування» авторства М.Колесси є найбільш доступним посібником для починаючих диригентів і давно чекає перекладу на інші мови.

«Батьківство» Миколи Колесси досить яскраво проявлялося і в  композиторській діяльності. Колесса-композитор залишив не надто велику спадщину в кількісному розумінні, проте кожен його твір був відшліфований до «ідеального» стану, тому виконавці і творчі колективи з приємністю поповнюють свій репертуар зразками з його доробку. Саме про це, серед іншого, говорив Олег Криштальський – про допомогу в прочитанні і в правильному трактуванні фортепіанних творів митця. Немало творів Колесси поповнили фонди радіо і телебачення, видавалися і тиражувалися на платівках, CD-дисках, присутні в YouTube.

Колесса завжди підтримував молодих композиторів, відвідував концерти, де звучали їх твори, заохочував до подальшої творчості не тільки на словах, але й власним прикладом. Перебуваючи в дуже поважному віці, не зупиняв своєї творчої діяльності, працюючи над редакціями, перекладеннями творів для різних складів, тощо, чим викликав здивування і захоплення. Завжди підтримував молодих виконавців-інструменталістів, на прохання їх викладачів приходив на прослуховування перед відповідальними виступами, конкурсними випробуваннями. По сьогоднішній день старші музиканти іноді говорять – «ще в школі я грав (грала) перед Колессою». Його оцінки таких виступів завжди були схвальними, підбадьорювали молодих музикантів, надихали їх на подальший розвиток. В цьому теж проявлялося «батьківство» Миколи Колесси, його підтримуюча і доброзичлива воля.

8 червня 2021 року минає 15 років відтоді, як Микола Колесса відійшов від нас. Але нас не покидає спогад про нього, як про справжнього «Батька» нашої музичної культури, видатного композитора і диригента, геніального педагога, патріота України, мудрої і щирої людини.

8 червня 2021 року минає 15 років відтоді, як Микола Колесса відійшов від нас. Але нас не покидає спогад про нього, як про справжнього «Батька» нашої музичної культури, видатного композитора і диригента, геніального педагога, патріота України, мудрої і щирої людини.

Ярема Колесса
Львів, 06.06.2021

Додати коментар