Міжнародна науково-практична конференція «Композитори брати Якименки і їх сучасники на тлі епохи»
(до 140-ліття від дня народження Я. Степового)
24 жовтня 2023 року відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Композитори брати Якименки та їх сучасники на тлі доби» (до 140-ліття від дня народження Я. Степового), організована кафедрами музичної медієвістики та україністики і історії музики ЛНМА ім. М. Лисенка.
Яків Степовий (Якименко) та Федір Якименко – українські композитори, творчість яких значно вплинула на формування музичного профілю першої половини ХХ ст. Неоромантичний стиль їх музики, а у Федора Якименка – з виразними імпресіоністичними рисами – збагачував палітру стилістичних пошуків мистецького модернізму, виразно засвідчуючи розвиток української музики у мейнстрімі європейських мистецьких тенденцій доби.
У двох засіданнях виступили українські та зарубіжні музикознавці з доповідями, що розкривали різні аспекти творчості композиторів і мистецько-естетичної проблематики першої половини ХХ ст. Кінґа Фінк, доктор Жешівського університету, ад’юнкт Інституту музики представила чудову презентацію на тему Музична Варшава першого 30-ліття ХХ ст. в сатиричних портретах того часу. Шаржі відомих скрипалів, піаністів, музичних критиків відображають як психологічні риси характеру музикантів, так і рецепцію їх творчої діяльності в суспільстві. Тому вивчення таких мистецьких артефактів є цікавим аспектом дослідження культурно-мистецького контексту, у якому працювали музиканти.
Олена Таранченко, професорка кафедри історії української музики НМАУ виголосила доповідь на тему Модерністичний модус життєдіяльності А. Буцького київського періоду (1918-1925), розкривши біографічні деталі та напрям творчої діяльності композитора, що відіграв важливе значення у реформаторській театральній діяльності Леся Курбаса. Продовжила цю тему Уляна Граб, професорка кафедри музичної медієвістики та україністики ЛНМА ім. М. Лисенка презентацією на тему «Мейтус-Курбас-Поліщук у 20-х роках ХХ ст.: творча інспірація». У співпраці з поетом Валеріаном Поліщуком і під впливом експериментаторських ідей театру Курбаса, Мейтус створює мелодекламацію «Туман на залізниці», прикметний жанр того часу, яка згодом прозвучала у концерті у блискучому виконанні зав. кафедри концертмейстерства ЛНМА ім. М. Лисенка Оксани Басси, художнє читання – студентка 4 курсу ф-ту міжнародних відносин ЛНУ ім. І Франка Софія Басси.
Про пісні Якова Степового у своїй творчій діяльності розповів відомий оперний співак, художний директор Ukrainian Art Song Project, Павло Гунька. Перебуваючи у Франції, співак переніс свої репетиції, щоб мати змогу виступити на конференції і поділитися своїми думками про музику Степового, особливості її виконання, розповісти про свій масштабний мистецький проект Ukrainian Art Song Project, який відкриває світові невичерпні скарби української мистецької пісні.
Лілія Назар-Шевчук, канд. мист., доцентка кафедри історії музики ЛНМА ім. М. Лисенка, виступила з доповіддю Феномен братів Якименків у просторі європейського модернізму першої половини ХХ ст., у фокусі якої були мистецькі «братерські» династії і їх прикметні риси на прикладі життя і творчості братів Якименків.
Ольга Волосатих, доцентка кафедри історії української музики та музичної фольклористики НМАУ розповіла про Модерністичні інтенції в життєтворчості Віктора Косенка, а Наталія Сиротинська, професорка кафедри музикознавства та хорового мистецтва ЛНУ ім. І. Франка, ‒ про Йозефа Біркенмаєра (1897-1939), польського славіста, філолога і перекладача та богородичну тему у його дослідженнях. Вирізняло ці дослідження те, що Біркенмаєр виявив зв’язки найдавнішої польської пісні «Богородиця» з грецькою гимнографією, що було нетиповим для тогочасних польських медієвістичних пошуків.
Творча постать Ігоря Маркевича, французького диригента і композитора українського походження, була цікаво представлена у виступі професорки кафедри музичної медієвістики та україністики ЛНМА ім. М. Лисенка Мирослави Новакович, присутні мали змогу ознайомитися з маловідомою музикою до балету «Політ Ікара», написаного для знаменитого танцівника Сергія Лифаря. Ольга Осадця, ст. викладачка кафедри музичної медієвістики та україністики ЛНМА ім. М. Лисенка розповіла про Творчі контакти піаністки Галі Левицької (на матеріалах її приватної книгозбірні).
Люба Кияновська, член-кореспондент Національної академії мистецтв України, професорка кафедри історії музики ЛНМА ім. М. Лисенкаознайомила присутніх з Маршрутами українських композиторів Європою і світом: соціокультурний палімпсест, інспірувавши цікаву дискусію, піднявши тему неправомірного перебільшення участі російських композиторів, їх впливу на формування українських композиторів, зокрема, Лисенка. Потреба відійти від радянських штампів і критично переглянути музикознавчу літературу у цьому питанні давно назріла і потребує свого вирішення.
Аделіна Єфименко професорка кафедри історії музики ЛНМА імені М. Лисенка; зав. кафедри мистецтвознавства філософського факультету Українського Вільного університету представила презентацію на тему Творчість Федора Якименка в інтерпретації українського диригента Кирила Карабиця, у якій переконливо розкрила важливість доробку Кирила Карабиця в популяризації української класичної музики, його пошукову працю і її практичне втілення.
Оксана Письменна, кафедри теорії музики ЛНМА ім. М. Лисенка розповіла про Музичну мова Федора Якименка: ранній період творчості, зосередившись на її ладо-гармонічних особливостях, Оксана Басса, доцентка, завідувачка кафедри концертмейстерства ЛНМА ім. М. Лисенка розкрила особливості Камерно-вокальних циклів Я. Степового у контексті новітніх музичних тенденцій початку ХХ ст., Наталія Кобрин, викладач-методист Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької, висвітлила Українську спадщину музичної педагогіки доби УНР (М. Леонтович, К. Стеценко, Я. Степовий), заакцентувала увагу на потребі проблему перевидання посібників для співу і сольфеджіо наших композиторів.
Конференцію підсумувала цікава дискусія, а через годину відбувся чудовий концерт, в якому були задіяні як студенти Академії, так і відомі виконавці – Заслужений артист України професор Мирослав Драган, лауреат міжнародних конкурсів,професорка музики Університету Коннектикуту (США), артистичний директор Музичної серії Українського інституту в Нью Йорку, Заслужена артистка України Соломія Івахів, Народна артистка України, професор Оксана Рапіта. Прозвучали відомі і маловідомі твори Я. Степового та Ф. Якименка, також мелодекламація Ю. Мейтуса – жанр, який зовсім невідомий сучасному слухачеві. Квіти і оплески слухачів завершили концерт і підсумували насичений день конференції.