Повернутись до усіх Новин

Органи не горять

Органи не горять
Про перший концерт київських артистів у Львівському органному залі

Мистецьку спільноту України, а особливо музикантів приголомшила трагедія, що нещодавно сталася у київському костелі Святого Миколая перебудованого під концертний зал Національного будинку органної та камерної музики. Пожежа знищила безцінний орган, сконструйований у 1979 році чеською фірмою Rieger-Kloss спеціально для костелу і встановлений на місце вівтаря. Це болюча втрата для всіх поціновувачів інструмента, адже поновити його вже неможливо. Він згорів практично дотла. Відомо, що дискусії навколо концертного використання храмового простору костелу між парафіянами і колективом артистів довгий час не вщухали. Адже Римо-Католицька церква роками відстоювала право на передачу костелу Святого Миколая виключно їм.

У зв’язку з безвихідною ситуацією постало питання пошуку концертного майданчика для колективу артистів Національного будинку органної та камерної музики України, який ось-ось мав розпочати свій новий концертний сезон – «Парад органістів». Мистецькі діячі з міста Лева одразу запропонували допомогу колегам: у Львівському органному залі відбувся ряд концертів видатних київських солістів і мені пощастило відвідати перший із них.

Концерт відбувся 7 жовтня. Дует заслужених артистів України – скрипаль Назарій Пилатюк та органістка Валерія Балаховська – представили програму з вишуканих «хітів» на високому рівні. Слухачі були глибоко вражені.

Чакона для скрипки соло з Партити d-moll Й. С. Баха, якою Назарій Пилатюк розпочав концерт, змусила час призупинитись. Музика наче розчинялась в акустиці чудового залу, заповнюючи мертву тишу. Скрипкові мелодії і акорди глибоко напружували свідомість. Соліст направду пропускав крізь себе кожну ноту.

Деякі з творів програми, особливо “Чакона” Томазо Віталі та “Прелюдія і Алегро в стилі Пуньяні” Фріца Крейслера в інтерпретації скрипки і органа глибоко закарбувались у пам’яті. Емоційна та віртуозна гра інструментального дуету відкрила нові звукові можливості і транслювала абсолютно інші відчуття, адже ці твори зазвичай виконуються у супроводі фортепіано, а не органа.

Валерія Балаховська майстерно володіє тембровими і акустичними перевагами «Короля музики» і змогла передати слухацькій авдиторії  неповторну енергетику музичного дива, яке відчуваєш напевно лише наживо.

Важко усвідомити, що музична перлина Києва – цей чудовий інструмент спіткала така трагічна доля. Нам залишається сподіватися на чудо його воскресіння. А також ставити питання до політиків і меценатів, пояснювати духовну, соціальну, мистецьку важливість реставрації інструменту або закупівлі нового.

А тим часом музиканти вже почали виконувати свою місію. Усі зібрані кошти від серії концертів київських артистів у Львівському органному залі підуть на реставрацію Будинку органної та камерної музики. Закликаємо всіх небайдужих долучитись до цього важливого благодійного проєкту.

Автор статті Ірина Кузьма
Редактори Аліна Черній, Уляна Клепач
Фото ©Ірина Кузьма

Додати коментар