Повернутись до усіх Новин

ГОРТАЮЧИ МИСТЕЦЬКІ СТОРІНКИ ІІІ ФЕСТИВАЛЮ “КАМЕРНІ ВЕЧОРИ В АКАДЕМІЇ”

Весняна хода ІІІ Фестивалю “Камерні вечори в Академії” (4-19 квітня 2017 року) підійшла до завершення. Ідея, ініційована професорами кафедри камерного ансамблю та квартету Львівської національної музичної академії імен іМ. В. Лисенка, посіла чільне місце в мистецькому просторі Львова, продовжуючи кращі традиції камерного музикування минувшини. Відомо, що архетип сучасного камерного ансамблю, призначеного “не для великих приміщень, а для інтимної кімнатної обстановки” (за:  І. Браудо) формувався ще  в епоху Барокко. У галицьких осередках музичні зібрання завжди відігравали важливу роль. Пригадаймо, що ”Музична академія”, яку заснував Юзеф Ксаверій Ельснер (Elsner) (1769-1854), влаштовувала публічні як симфонічні, так  і камерні концерти. Кароль Ліпінський (Lipinski) (1790-1861), часто згадуваний у пресі передовсім як “Північний Паганіні”, який був “тісно зріднений з українською землею: він багато черпав з її фольклорних джерел і щедро ділився своїми знаннями й талантом з українським народом” (за: М. Загайкевич), започаткував у Львові абонементні концертні вечори щочетверга на пленері в літні місяці. До подібних спільних концертів щораз запрошували знаних західноєвропейських музикантів, які виступали з К. Ліпінським у квартетах, де з-поміж інших французький скрипаль Жак Фереоль Мазас (Mazas), друг Л. ван Бетховена; перший скрипаль квартету графа Андрія Розумовського та квартету князя Карла  Ліхновського  Ігнац Шуппанціг, а також львівський віолончеліст Фердинанд Кремес, якого в пресі тих часів називали “гідним партнером Кароля Ліпінського”.

Щодо цьогорічного проекту, то ІІІ Фестиваль “Камерні вечори в Академії” репрезентував серію концертних вечорів під цікавими рубриками, кожна з яких охопила широкий пласт камерно-інструментальної творчості композиторів різних національних шкіл та епох.  Львівські афіші щоразу анонсували фестивальні вечори, зокрема “Концерт-відкриття фестивалю”, “Україна. Європа. Світ”, “Гармонії світу”, “Весняна камерата” до слова, іменовані ще як  і “камерні середи”,  що проходили в Малому залі ЛНМА імені М.В. Лисенка. На концертах завжди панувала висока мистецька атмосфера.

Отож, 4 квітня  2017 року чисельна слухацька аудиторія вщент  заповнила Малий зал ЛНМА імені М.В. Лисенка в “Концерті-відкритті фестивалю”. Вступне слово виголосив народний артист України, завідувач кафедри камерного ансамблю та квартету, професор Артур Володимирович Микитка, який наголосив, що «Фестиваль  – це дійсно наше, львівське, локальне і реалізується з думкою про студентів Львівської музичної Академії. Фестиваль, який так вдало стартував,  здобув особливу позицію у Львові, місті, де простір для реалізації цікавих задумів  безмежний». У виконанні талановитої студентської молоді натхненно прозвучали твори  –   В. А. Моцарт. Соната для скрипки (С. Фудела) і фортепіано (У. Сельська) Мі-бемоль мажор, К. 380 (клас доц. Т. Слюсар);   Й. Боуен. Соната для альта (А. Савич) і фортепіано (Р. Марченко), ч. 1. (клас доц. Т. Слюсар);  А. Дворжак. Струнний квартет op. 96, ч. 2 (Lento) і ч. 4 (Vivace) у виконанні: К. Назаренко (скрипка),  М. Друци (скрипка),  С. Гаврилюка (альт),  А. Мякушко (віолончель) (клас проф. А. Микитки);  Р. Кларк. Соната для альта і фортепіано, ч. 1 у виконанні:  Р. Підлипної (фортепіано) і Е. Погарецького (альт) (клас доц. Т. Слюсар);  М. Равель. Тріо для скрипки, віолончелі і фортепіано ля мінор у виконанні: А. Шевченко (фортепіано), О. Майбороди (скрипка), Б. Сенюри (віолончель) (клас доц. Н. Вакули);   К. Дебюссі. Соната для віолончелі і фортепіано, ре мінор у виконанні: Д. Чубак (фортепіано) і М. Менцінського (віолончель) ( клас доц. Т. Слюсар);  Й. Брамс. Тріо № 1, ор. 8, сі мінор, ч. 1. у виконанні: М. Саська (фортепіано), І. Муравйова (скрипка), А. Мякушко (віолончель) (клас доц. Т. Слюсар).

Українська музика об’єднала камералістів як виконавців, так і поціновувачів  в концерті Україна. Європа. Світ” (5 квітня 2017 року). “В часі сьогодення українська культура переживає момент переоцінки цінностей, що супроводжується складним  процесом формування митця-музиканта, для якого національна свідомість відродження споконвічних або ж призабутих традицій і духовних цінностей набуває пріоритетних рис, – прозвучало у вступному слові кандидата мистецтвознавства, доцента Ніни Дикої. Слухачі насолоджувалися творами, де з поміж інших – Левко Ревуцький. Струнний квартет № 1, ч. 2 (Andante espressivo) i ч. 3 (Allegro vivace) у виконанні  М. Мординської (скрипка), О. Горлова (скрипка), Е. Погарецького (альт), конц. М. Околовича (віолончель)  (клас ст. викл. М. Карапінки);  Мирослав Скорик. Соната для скрипки і фортепіано № 1, ч. 1 (Andante. Allegro molto) і ч. 2 (Largo) у виконанні: О. Тимчик (фортепіано), Х. Котовські (скрипка) (клас проф. А. Станько);  Андрій Штогаренко. Молодіжне тріо для скрипки, віолончелі та фортепіано, ч. 2 (Andante e sostenuto) і ч. 3 (Allegro qiocoso) у виконанні: У. Ничкало (фортепіано), Д. Тітової (скрипка), конц. Т. Менцінського (віолончель) (клас доц. Н. Дикої); Арно Бабаджанян. Соната для скрипки і Концерт веде Любов Шевчук.фортепіано, ч. 2. у виконанні: О. Галій (фортепіано), Чень Менвей (скрипка) (клас доц. В. Андрієвської );  Леся Дичко. 10 Веснянок для скрипки та фортепіано, ор.12 у виконанні: О. Смольницької (фортепіано), В. Царенко (скрипка) (клас доц. О. Пилатюк);  Анна Станько. “Малеріана. Парафраз на теми симфоній Г. Малера для скрипки, альта і фортепіано в 3 частинах  у виконанні:  О. Козлан (фортепіано), Б. Коблика (скрипка), конц. М. Карапінки (альт)  (клас доц. Н. Дикої);   Ернест Блох. Соната для скрипки і фортепіано у виконанні: З.-А. Данчак  (фортепіано), Я. Царинської (скрипка) (клас доц. Т. Слюсар);  Мирослав Скорик. Струнний квартет in F, 2 частини: Andante. Con moto у виконанні: К. Назаренко (скрипка), М. Друци (скрипка), С. Гаврилюка (альт), А. Мякушко (віолончель) (клас проф. А. Микитки).

Програма третього фестивального вечора  “Гармонії світу”,  що відбувся 12 квітня 2017 року,  гармонійно  поєднала прекрасні інтерпретації  камерних полотен західноєвропейської музики, де з поміж інших –  Нільс Гаде. Соната для скрипки та фортепіано № 2 d-moll, ор. 21, ч. 1. Adagio – Allegro di molto у виконанні:  Б. Павчук (фортепіано), Д. Бідняк (скрипка) (клас професора Р. Залєської); Сергій Прокоф’єв. Соната для скрипки та фортепіано № 2 D-dur, ор. 94 bis,ч. 1. Moderato у виконанні: С. Струж (фортепіано),  М. Мишак (скрипка), (клас доцента Н. Вакули); Джанкарло Менотті. Тріо для скрипки, кларнета та фортепіано, де Романс та Каприччіо прозвучали у виконанні: В. Глибочану (фортепіано), М. Мординської (скрипка), М. Назарія (кларнет) (клас професора А. Станько);  Хоакін Туріна. Соната для скрипки та фортепіано № 2, ор. 82, ч. 1. Lento – Tema y variaciones, ч. 2. Vivo – Andante – Vivo  у виконанні:  А. Музики (фортепіано), А. Чижової (скрипка) (клас професора Р. Залєської); Йоганнес Брамс. Струнний квартет № 2, ор. 51, ч. 4. Фінал: Allegro non assai  у виконанні:  Х. Котовські (скрипка), С. Забуранної (скрипка), А. Савича (альт),  концертмейстер Д. Литвиненко (віолончель)  (клас професора Ю. Соколовського); Олександр Розенблат. Сюїта-фантазія на теми з опери Ж. Бізе Кармен у виконанні: Я. Мішко (фортепіано), Т. Гамара (кларнет) (клас доцента О. Пилатюк).

Заключним акордом цьогорічного фестивального марафону став концерт “Весняна камерата”  (19 квітня 2017 року), який залишився в пам’яті небайдужого слухача  інтерпретаціями прекрасних творів камерної музики – це Едвард Гріг. Струнний квартет № 1, ор. 27, ч.1. Un poco Andante – Allegro molto ed agitato – Presto  у виконанні: М. Мишак (скрипка), Н. Цеслів (скрипка), концертмейстер В. Педорича (альт), Б. Сенюра (віолончель) (клас професора Ю. Соколовського); Вольфганг Амадей Моцарт. Соната для скрипки та фортепіано G-Dur, KV 373 (379), ч.1. Adagio – Allegro у виконанні:  Ю. Данілова (фортепіано), А. Гречанюк (скрипка) (клас доцента Т. Слюсар); Фелікс Мендельсон. Соната для скрипки та фортепіано f-moll, ор.4, ч.1. Adagio, ч.2 Poco Adagio, ч.3 Allegro agitato у виконанні: У. Кузьми (фортепіано) і концертмейстера М. Гав’юка (скрипка) (клас доцента О. Пилатюк); Людвіг ван Бетховен. Соната для віолончелі та фортепіано №1 F-Dur, ор. 5, ч.1. Adagio sostenuto – Allegro у виконанні: К. Гурковської (фортепіано), Д. Куцій (віолончель) (клас доцента О. Пилатюк); Людвіг ван Бетховен. Фортепіанний квартет №1 Es-Dur, WoO 36, ч.1. Adagio assai, ч.2. Allegro con spirito у виконанні: М. Швидків (фортепіано), Д. Дядюна (скрипка), М. Панчук (альт), М. Шмагайло (віолончель) (клас доцента В. Андрієвської), Людвіг ван Бетховен. Струнний квартет ор.18 №4, ч.1. Allegro, ma non tanto, ч.2. Scherzo. Andante scherzoso quasi. Allegretto у виконанні: М. Мельничук (скрипка), З. Рибак (скрипка), Л. Піхманець (альт), Д. Куцій (віолончель) (клас професора А. Микитки); Пауль Хіндеміт. Соната для альта та фортепіано ор.25 №4, ч.1. Sehr lebhaft. Markiert und kraftvoll, ч.2. Sehr langsame Viertel у виконанні:  Н. Лендєл (фортепіано) і концертмейстера М. Карапінки (альт)  (клас доцента Н. Дикої); Хоакін Туріна. Соната для скрипки та фортепіано №2, ор.82, ч.1. Lento – Tema y variaciones, ч.2. Vivo – Andante – Vivo у виконанні: О. Коструби (фортепіано), Б. Дяченко (скрипка) (клас професора А. Станько);  Хоакін Туріна. Фортепіанний квартет a-moll ор.61, 1 та 2 частини у виконанні:  С. Ванькович (фортепіано), Н. Цеслів (скрипка), Т. Олійника (альт), С. Кирик (віолончель) (клас доцента В. Андрієвської).

ІІІ Фестиваль “Камерні вечори в Академії”  – це унікальна площина для зустрічей, контактів, спілкувань і дискусій, це універсальна мова,  що зрозуміла всім. Поряд з шедеврами світової класики звучали  твори  українських композиторів та інших національних шкіл. Домінувала зацікавленість здобутками різних епох і стилів, звучали  твори створені для найрізноманітніших інструментальних складів, вражала широка палітра образів і емоцій,  тембральних барв і гармоній. Мистецький проект подарував незабутні миті спілкування  з мистецтвом високої майстерності камерного музикування,  об’єднавши шанувальників,  учасників і гостей,  щораз обдаровуючи зарядом духовності, відчуттям прекрасного … всім, що тільки може подарувати музика, зокрема –  камерна. Заповнені зали квітневого фестивального марафону у Львові будуть довго пам’ятати небайдужу аудиторію впродовж всіх концертних вечорів, щирі оплески …, … “Браво!” Ведучими концертних програм були студенти теоретико-композиторського факультету Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка: Любов Назар, Таїсія Коцяк  і Галина Найдух.

ІІІ Фестиваль “Камерні вечори в Академії” – це бачення сучасного покоління камералістів, які звертаючи погляди в минуле, своїм мистецтвом окреслюють контури майбутнього.

Ніна Дика,

кандидат мистецтвознавства, доцерт