Повернутись до усіх Новин

Музика минувшини і сьогодення

Музичне життя у Львівській національній музичній академії імені  М. В. Лисенка безперестанно вирує: численні фестивалі, конкурси, концерти, конференції, лекції завжди радують навіть найбільш вимогливих гостей.

4 квітня 2017 року в Малому залі ЛНМА імені М.В.Лисенка відбувся концерт-лекція «Музика минувшини і сьогодення», організований кафедрою загального та спеціалізованого фортепіано, у якому прийняли участь студенти теоретико-композиторського, диригентського, вокального та оркестрового факультетів.

Із вступним словом виступила завідувач кафедри, Заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор Марія Михайлівна Герега, яка розповіла, що «концерти-лекції подібного тематичного спрямування відбуваються вже не вперше, традиція започаткована ще у 2013 році. Крім того, кафедра щороку проводить чимало інших надзвичайно цікавих та пізнавальних заходів. Серед таких хотілося назвати хоча б «Творчу лабораторію», де слухачі мають змогу знайомитися із творами молодих композиторів, а завдяки концертам студентів диригентського факультету, зокрема, гостям цьогорічного концерту «Лемківські витинатки» пощастило поринути у світ незрівняного національного фольклору та творчості українських композиторів».

Отож, така промовиста назва «Музика минувшини і сьогодення» влучно відтворює усю багатогранну палітру композицій, із яких сформувався репертуар події: від імпресіоністичних споглядань Клода Дебюссі до творів таких українських композиторів як Богдани Фільц, Оксани Герасименко та Володимира Івасюка.

Концерт-лекція умовно поділялася на декілька секцій, кожна з яких мала коментарі творчих керівників когорти виконавців.

Першим блоком заходу постала фортепіанна творчість К.Дебюссі, тематику та стилістику якої окреслив кандидат мистецтвознавства, доцент Іштван Соланський. Він детально окреслив і окремі проблеми трактування композиторського доробку французького митця, про походження терміну «імпресіонізм», що безумовно позитивно вплинуло на сприйняття творів, які виконувались в цьому блоці. А це були: незрівнянне «Місячне сяйво» із «Бергамаської сюїти» (виконала Ю.Бобер) та дві прелюдії – №8 «Дівчина з волоссям кольору льону» і №15 «Ворота Альгамбри» (виконав Я.Токарєв).

Друга тематична частина концерту цілковито присвячувалась обробкам народних пісень українських композиторів. Творчий керівник, старший викладач Наталя Посікіра-Омельчук окреслила роль фольклору в творчості українських митців та навела чимало зразків використання українських народних пісень у творах європейських та, навіть, і американських композиторів. Слухачі познайомились із такими зразками як дует-баркарола М. Лисенка «Пливе човен»(звучала у виконанні Ю.Когут – сопрано, В.Гамар – мецо-сопрано та Ю.Сафронова – фортепіано), обробки В.Барвінського «Ой ходить сон коло вікон» (звучала у виконанні Х.Дзундзи, М.Мельник – партія фортепіано), «Зашуміла ліщинонька» в обробці Б.Лятошинського (у виконанні І.Федорій – сопрано, Г.Сусорова – партія фортепіано) та всім відомої обробки Б.Фільц – «Вівці мої, вівці» (у виконанні Р.Багрія, партія фортепіано – Х.Шукост).

Третій блок частково продовжив тематику попереднього, адже також базувався на творчості українських композиторів.Старший викладач Оксана Старко  вдало змалювала тематику та образний настрій кожної із композицій. Знову звучала композиція Б.Фільц, однак в цей раз слухачі заглибилися у поетичні картини її фортепіанної творчості (Лемківська пісня №2 у виконанні В.Гаценко). До уваги гостей були запропоновані вокальні твори Я.Лопатинського («Я боюся тобі розказать про любов», сл. Г. Кернеренка у виконанні М.Петрів та О.Корецької – партія фортепіано) та А. Кос-Анатольського («Ой, коли б я сокіл» – пісня Максима з опери «Заграва» у виконанні В.Дворського та М.Яремак – партія фортепіано). Червоною ниточкою до попереднього тематичного блоку слугувала «Баркарола» для фортепіано О.Білаша (виконав Д.Бурлакін). Атмосферою життєрадісності та піднесеності цілковито проникнуті ще дві композиції – Скерцо А.Коломійця для фагота і фортепіано (І.Єлісєєв – фагот, М.Яремак – фортепіано) та «Ранковий усміх» О. Герасименко для бандури та фортепіано (Л.Балагун – бандура, М.Гуляк – фортепіано).

Завершальна частина концерту-лекції була надзвичайно емоційною та теплою, адже під керівництвом кандидата мистецтвознавства, доцента Ніни Дикої слухачі ознайомилися із фортепіанною та камерно-інструментальною творчістю славного українського композитора-пісняра Володимира Івасюка, автора  безсмертних  –  «Червона рута», «Водограй», «Запроси мене у сни», «Я піду в далекі гори» та ще багатьох інших. Окрім величезного пісенного доробку, митцем створено чимало композицій для різних інструментальних складів. Тому метою усіх учасників, які долучилися до цього заходу, було ознайомлення якнайширших кіл слухачів із багатогранним творчим доробком В. Івасюка. В рамках концерту поряд із вже добре знаними – «У долі своя весна» на сл. Ю. Рибчинського (у виконанні тріо «Лілея»: М. Браташ, О.Грицак та А. Салямон), прозвучали і маловідомі твори В. Івасюка, де з-поміж інших – П’єса №2 для скрипки і фортепіано (Д.Дядюн – скрипка, М.Шавель-Петровська – фортепіано), Подвійна фуга для фортепіано (у виконанні М.Воронкевич), П’єса №3 і «Осіння картина» для фортепіано (у виконанні М.Шавель-Петровської), «Marciale marcatissimo» для фортепіано (у виконанні Б.Кравченка), П’єса №1 у виконанні: Б.Кравченко – сопілка, ребро та    І.Федорій – фортепіано (зауважимо, що цей твір в оригіналі написаний для скрипки та фортепіано).

Концерт-лекція «Музика минувшини і сьогодення»видався надзвичайно цікавим та насиченим, а творчі керівники-лектори І. Соланський, Н. Посікіра-Омельчук, О. Старко, Н. Дика не лише знайомили слухацьку аудиторію із маловідомими фактами з життя та творчості митців, а й робили чудові замальовки образів кожної з композицій. Численна кількість учасників заходу свідчить про те, що такі творчі зустрічі є вкрай потрібними, адже вони слугують неабиякою можливістю пізнавати все нове і нове у безмежній сфері музичного мистецтва!

Наталя Мендюк (ІІІ к. ТКФ)

Програма Концерту-лекції