Музика забутих епох
На вихідних львів’яни мали змогу познайомитися із музикою композиторів епохи бароко та почути її у виконанні автентичного інструменту – віоли-да-ґамба, якій понад 300 років!!!
В суботу, 22 квітня, в рамках фестивалю «Академія» та в рамках співпраці Haliciana Schola Cantorum та ЛНМА ім.М.Лисенка, відбувся концерт проф.Браяна Френкліна (віола-да-ґамба, Цюріх) та Оркестру барокової капели ЛНМА (керівник Анна Іванюшенко, Львів).
Подія привабила значну слухачів, настільки значну, що зал Львівської Політехніки виявився дещо замалим для усіх охочих, коло яких, за власними спостереженнями автора цих рядків, було надзвичайно широким.
Концерт вела студентка ЛНМА – Вікторія Шершун, яка у доступній формі коротко розповідала про постать композиторів та твори, які виконувались. Це значно допомогло гостям налаштуватись на характер музики та вловити усі цікавинки пропонованих композицій. А їх було немало, тож зупинимося на найяскравіших моментах!
Першою композицією звучала «Баталія» австрійського композитора та скрипаля Генріха Ігнаца фон Бібера (звучала у виконанні Оркестру барокової капели ЛНМА). Твір є одним із зразків, який демонструє усю широту креативності та винахідливості митця, адже тут можна спостерігати і притоптування, і щипання струн, і застосування листка паперу, який поміщується поміж струн та створює характерний шум. Усі ці моменти музиканти відтворили із неабияким артистизмом та ефектністю, у зв’язку з чим у слухачів неодноразово виникало бажання аплодувати між частинами твору. Однак справжньою родзинкою «Баталії» стала частина, в якій одночасно звучало вісім (!) різних мелодій. Чесно кажучи, спочатку здавалося, що це можливо якась стилізація на музику Г.І. фон Бібера, – чимало гостей навіть із подивом переглядались поміж собою. Але згодом стало зрозуміло, що композиторський задум був саме таким. Як слушно зазначила ведуча вечору: «Ось такий винахідник і авангардист!».
У наступних двох композиціях солював проф.Браян Френклін, концертуючий виконавець та експерт з віоли-да-ґамба. В інтерпретації майстра слухачі мали можливість познайомитися із творчістю французького композитора Марена Маре (Сюїта для віоли-да-ґамба та клавесину) та німецького композитора Георга Філіпа Телемана (Сюїта для віоли-да-ґамба з оркестром).
Сімейство віол має доволі м’який і матовий тембр, а віола-да-ґамба теж не є винятком. У Сюїті М. Маре вона звучала у дуеті із ще одним інструментом епохи бароко – клавесином (Анна Іванюшенко, Львів). Таким чином це створило атмосферу, яка максимально наближалась до тих умов, за яких композиції виконувались раніше.
Що ж стосується Сюїти Г.Ф.Телемана, то було цікаво, як віола звучатиме у тандемі із оркестром, де усі інструменти мають сучасну конструкцію. Побоювання нівелювались вже після першого номеру – характерний тембр віоли-да-ґамба не лише чудово прослуховувався, а сприяв створенню відчуття камерності в залі.
Не обійшлось і без казусів: оскільки концерт зацікавив чималу аудиторію слухачів, більшість з яких не є музикантами-професіоналами, тому неодноразово між частинами сюїт звучали поодинокі аплодисменти. Однак цей факт є швидше позитивним, аніж негативним, адже це свідчить про те, що завдяки старанню Haliciana Schola Cantorum, концерти давньої музики приваблюють все більше і більше відвідувачів, що не може не радувати!
P.S. І це ще не все… Після завершення концерту, з рук президента швейцарської асоціації HSC, др.Арно Райхерта, та керівника HSC в Україні, Івана Духнича, усі активні учасники майстер-курсу, воркшопу та концерту на тему «Старовинна музична нотація: практичне застосування» (4-8 березня 2017 року) отримали Сертифікати участі та мали змогу особисто поспілкуватися із гостями.
Наталя Мендюк
3 ТКФ
Фото – Наталія Золотухіна