Повернутись до усіх Новин

Різдвяне диво в ореолі музичних гармоній

Різдвяне диво в ореолі музичних гармоній

         Традиція концертних «Різдвяних дарунків», яку знаний львівський камерний оркестр «Академія» ЛНМА ім. М. Лисенка за ініціативою художніх керівників колективу – народних артистів Мирослава Скорика та Артура Микитки запровадив ще кілька десятиліть тому, кожного року отримує нові, надзвичайно цікаві змістовні акценти, а водночас зберігає кілька незмінних точок програми, що доносять до слухачів аромат близького Різдва. Крім піднесеного святкового настрою, можливості пізнання все нових шедеврів із скарбниці української і світової музики, «Різдвяні дарунки» справді дарують меломанам мистецтво молодих талановитих виконавців, які нерідко розпочинають свої блискучі артистичні кар’єри з цих чудових музичних вечорів.

Так і цьогорічна програма здивувала новими репертуарними відкриттями та блискучими інтерпретаціями юних зірок. Різдвяна симфонія анонімного польського (?) автора середини 18 ст., що розпочала концерт, не просто символічно означила провідну тему вечора, але й представила одну з музичних таємниць, до сьогодні остаточно нез’ясованих. Знайдена кілька десятиліть тому відомим польським медієвістом Зигмунтом Швейковським в бібліотеці духовної семінарії провінційного Сандомєжа, ця симфонія захопила довершеністю музичного матеріалу і в обробці Тадеуша Пацьоркєвіча зайняла гідне місце в концертних програмах. За певними ознаками дослідники припускають, що її автором був невідомий талановитий польський музикант середини 18 ст., проте друга частина настільки близька до українських колискових мелодій, що можна припустити авторство когось із галичан, де різні національні фольклорні елементи нерозривно переплелись між собою.

Вже минулого року Артур Микитка постановив знайомити львів’ян з невідомою творчістю Антоніо Вівальді – не лише автора хрестоматійно відомих скрипкових концертів, але й опер, кантат, симфоній, духовної музики. Його майже 90 опер, що з успіхом ставились за життя композитора, на кілька століть були забуті, проте тепер повертаються в художній обіг і знаходять таких виконавців, як незрівняна Чечілія Бартолі. У львівському концерті прозвучала симфонія-увертюра та арія «Gelido in ogni vena» з однієї з найдраматичніших вівальдієвських опер – «Фарначе», солісткою ж виступила дуже талановита співачка Іванна Комаревич, що продемонструвала прекрасне відчуття барокового оперного стилю, неабияку віртуозність і водночас легкість політність звуку. Романтичний блок цього разу представляла скрипкова музика: «Віденське капричіо» Фріца Крейслера та програмні п’єси «Фантастичне скерцо» та «Танець гномів» молодшого сучасника Паганіні, італійця Антоніо Бацціні. Василь Заціха вже не вперше солює у «Різдвяних дарунках», його непересічний талант і фундаментальна школа Ігоря Пилатюка принесли йому визнання в Україні та багатьох країнах світу. В представлених п’єсах він щасливо оминув плиткість і поверховість прочитання ефектного репертуару, натомість зумів підкреслити теплоту і сердечність тону, елегантність і вишуканість популярних п’єс.

Дуже цікавим і глибоким стало виконання Інтродукції та алегро англійського композитора Едварда Елгара струнним квартетом  концертмейстерів оркестру в складі Катерини Назаренко (1 скрипка), Мар’яни Друци (2 скрипка), Сергія Гаврилюка (альт), Анастасії Мякушко (віолончель) – вихованців класу професора Артура Микитки. Музика Елгара позбавлена зовнішніх ефектів, стримана і по-британськи дещо відсторонена й інтровертивна, потребувала особливо вдумливого прочитання, бездоганного відчуття форми, логіки розгортання музичної думки, що і продемонстрували молоді учасники квартету.

Традиційним фіналом «Різдвяного дарунку», якого щорічно очікують і яким насолоджуються друзі оркестру «Академія», став інструментальний quodlibet коляд      і щедрівок в обробці львівських композиторів: «Що то за предиво» Віктора Камінського, фортепіанні коляди В. Барвінського в оркестровій транскрипції Мирослава Скорика та «Щедрик» Юрія Ланюка за Леонтовичем. Юрій Бервецький, що цьогоріч став за диригентським пультом, зумів прекрасно порозумітись з оркестром, кожен твір програми прозвучав напрочуд органічно, цілісно і невимушено.

І ще кілька штрихів на завершення. Художній рівень «Різдвяних дарунків» від оркестру «Академія» настільки якісний, що вже давно назріла потреба створити компакт-альбом «Гортаючи афіші «Різдвяних дарунків». Адже кожного разу керівники, диригенти, учасники цього музично-духовного дійства не просто вчергове виступають перед своїми прихильниками: в їх радісній готовості музикою минулого і сучасності славити прихід Немовляти Христа криється найважливіша мета, до якої вони прямують протягом життя – відданість Мистецтву, а значить відданість Добру, Істині і Красі.

                                                               Люба Кияновська  

 

дарунок 2016.6
дарунок 2016 .3 іванка василь бервецький