Творчий проект
Жінки-композитори
Історично в академічній музиці склалося так, що поняття «жінки-композитора» було чимсь другорядним, тим, що не заслуговує на значну увагу. Цей факт і спричинив до того, що у плині часу чимало постатей забулися або ж отримали неналежну оцінку своєї діяльності.
Такий стереотип підштовхнув до створення надзвичайно цікавого проекту «Жінки-композитори», метою якого стало відродження та ближчого знайомства із творчістю видатних композиторок різних часів.
21 квітня, в рамках ІІІ фестивалю музичного мистецтва «Академія», відбувся третій концерт проекту, який презентував творчість українських мисткинь: Марії Завалішиної, Юдіф Рожавської, Людмили Левітової, Богдани Фільц та Лесі Дичко.
Справжнім відкриттям стали імена перших трьох композиторок, адже серед широких кіл слухачів вони є маловідомими. Автор проекту і ведуча концерту, доктор мистецтвознавства, професор, Тетяна Молчанова, коротко окреслила основні періоди їх життєтворчості, жанри, в яких вони працювали, що значно допомогло у сприйнятті та розумінні композицій, а у випадку Б. Фільц та Л.Дичко дозволило оцінити значення цих постатей для української культури.
Репертуар концерту був різноманітним, та мав на меті якнайширше відобразити жанрову палітру доробку кожної з композиторок. Це були уривки з опер (Пролог із опери «Коли друзі є» Марії Завалішиної у виконанні А. Сіліхіної), балетів («Ранок біля брами королівського палацу» з балету «Королівство кривих дзеркал» Юдіф Рожавської у виконанні А. Пархоменко), які звучали у перекладі для фортепіано, камерно-інструментальні («Ноктюрн» для контрабаса і фортепіано Людмили Левітової у виконанні Я. Кіцили (контрабас) та Є. Романова (фортепіано), «На дозвіллі» для флейти і фортепіано Л.Левітової у виконанні О. Павліва (флейта) та А. Сіліхіної (фортепіано), цикл «Веснянки» Л.Дичко у виконанні В. Царенка (скрипка) та О. Смольницької), фортепіанні композиції («Закарпатські новелети» Б.Фільц у виконанні Т. Кравченко, «Замок Вілландрі» з циклу «Замки Лаури», «Дзвіниця «Башта дзеркал» з циклу «Дзвони Арагону» у виконанні К. Гурковської).
Окремо хотілося б виділити камерну вокальну творчість кожної з мисткинь, адже ця сфера займає одне з провідних місць у творчому доробку кожної із них, та чи не найбільше відображає їх стилістику. Це мрійливо-меланхолійні солоспіви Марії Завалішиної («Казка» на сл.І.Пучка – Х.Петрів, А.Сіліхіна (фортепіано), «У мене ти в думках» на сл.Г.Гете – Н.Федитник, А.Сіліхіна) і Юдіф Рожавської («Давній наспів» на сл.В.Чумака – Ю.Дацкова, А.Пархоменко (фортепіано), «Летять, ніби чайки» на сл. Л.Реви – В.Кручкевич, А.Пархоменко), драматичні і філософські композиції Л.Левітової («Реве, гуде негодонька» на сл.Лесі Українки – А.Бардачова, Є.Романов (фортепіано), «В тумані морському» на сл.М.Рильського – І.Ланова, Є.Романов), Ю.Рожавської («Мудрість» на сл. В.Коротича – С.Винник, А.Пархоменко (фортепіано)), Богдани Фільц («Зелений явір» на сл.І.Франка – С.Винник, К.Гурковська (фортепіано), «Лебедина пісня» на сл.Лесі Українки – О.Горних, К.Гурковська) та Лесі Дичко (Vivire memento, Журавлі та Земле моя із циклу «Земле моя» на сл. І.Франка – С.Матушевська, О.Погодіна (фортепіано)).
Концерт видався надзвичайно цікавим та насиченим. Завдяки старанню організаторів та виконавців, у Малому залі ЛНМА ім.М.Лисенка панувала невимушена, тепла камерна атмосфера, завдяки якій слухачі мали змогу заглибитися у світ музики українських жінок-композиторів, творчість яких є невід’ємною сторінкою нашої музичної культури.
Мендюк Наталя
3 ТКФ