Повернутись до усіх Новин

МАГІЯ ВИСОКОГО МИСТЕЦТВА: ВІВАЛЬДІ «ПОРИ РОКУ». ОРКЕСТР АКАДЕМІЯ. НАЗАРІЙ ПИЛАТЮК

Горизонти нашого життя у сучасному глобалізованому просторі спроможні розширити мистецькі проєкти, які своєю ідеєю поєднують минувшину і сьогодення. Так сталося і цього разу, коли у страшний шалений час воєнних випробувань, героїчної боротьби-протистояння проти рашистських окупантів, – на сцені Львівського академічного будинку органної та камерної музики 4 листопада 2022 року в рамках циклу історичних концертів відбувся концерт «ВІВАЛЬДІ «ПОРИ РОКУ». ОРКЕСТР АКАДЕМІЯ. НАЗАРІЙ ПИЛАТЮК», що став  знаковою подією в мистецькому вимірі сьогодення.

Значущість і неповторність концертної імпрези  незаперечна,  адже подібного рівня мистецький проєкт  – це завжди свято для галицьких меломанів і гостей міста, які щоразу з нетерпінням чекають нових зустрічей чи-то з музичними полотнами, чи-то з прекрасними виконавцями. На початку концертного вечора з нагоди  ювілейного 55-го концертного сезону Львівського органного залу на адресу дирекції Органного залу пролунало вітальне слово Народного артиста України, ректора Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка, професора Ігора Пилатюка. 

Особлива програма, яка охопила твори  епохи Бароко – німецького та англійського композитора Георга Фрідріха  Генделя (1685-1759) та італійського композитора Антоніо Лучіо Вівальді (1678-1741) була представлена у інтерпретації Камерного оркестру «АКАДЕМІЯ» Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка (керівник і концертмейстер – Народний артист України, професор Артур Микитка) під орудою диригента,  Народного артиста України, професора Ігора Пилатюка. Колектив, який вже понад 60 років  поспіль є візитівкою мистецького Львова – це яскрава сторінка в історії української музичної культури з пошуками і знахідками, з радістю визнання і перемогами на шляху реалізації високих мистецьких цілей.

Програма в Органному залі розпочалася виконанням Концерту для органу з оркестром № 6 оп. 4 Г.Ф. Генделя (солістка Світлана Позднишева). Далі  прозвучала Симфонія-увертюра до опери «Олімпіада» А. Вівальді. Опера «Олімпіада»,  створена 1734 року, яка “вирізняється поміж інших опер італійського композитора надзвичайною красотою музики” [цит. за: А. Казелла] і нині не втратила мистецької чарівності.

Знаменитий твір епохи Бароко «Пори року» А. Вівальді у виконанні відомого українського скрипаля, Заслуженого артиста України Назарія Пилатюка, Камерного оркестру «Академія» та клавесина (Анна Іванюшенко)  під орудою диригента, Народного артиста України, професора Ігора Пилатюка – здобув великого успіху. Назарій Пилатюк своєю концертною діяльністю уособлює один з кращих векторів сучасної музичної культури: Лауреат численних міжнародних конкурсів скрипалів, де з-поміж інших – ім. Б. Которовича,  ім. К. Флеша (Угорщина), ім. М. Лисенка (Київ, Україна), 2-о Міжнародного конкурсу скрипалів ім. Ю. Янкелевича (1-а премія та спеціальний приз – скрипка роботи французького майстра А. Карбонаре з м. Меркура). Студіював в класі Б. Которовича,  З. Брона,  проходив стажування в Америці, Німеччині. Скрипаль Н. Пилатюк учасник фестивалів: “Київ Mузик Фeст”, “Дні культури України в Молдові” (м. Кишинів, Молдова), “Музика – наш спільний дім” (м. Харків, Україна), “Дні музики над Одером” (м. Зелена Гура, Польща), ім. А. Дідура (м. Санок, Польща), німецької музики в Польщі (Польща), “Віртуози”, “Контрасти” (обидва: м. Львів, Україна). Виступає з кращими симфонічними і камерними оркестрами  під орудою відомих, знаних в Україні та у світі диригентів. Нині Назарій Пилатюк – провідний соліст Національного будинку органної і камерної музики України (м. Київ, Україна).

Художній смак, почуття стилю і форми яскравих музичних полотен  епохи Бароко в інтерпретації Назарія Пилатюка зачаровували. Майстерність скрипаля у відтворенні  найтонших засобів художньої виразності,  увага до найменшої деталі в розвитку музичного дійства, де воля сконцентрувалася на досягненні єдиної цілі: донести до слухача найважливіше, найсуттєвіше, – вражали. Скрипаль подивляв слухачів дивовижною зрілістю художнього мислення, породженого необмеженими можливостями фантазії. Виконавській манері соліста притаманні глибоке розуміння і осмисленість художньо-емоційних засад авторського задуму у відтворенні сили думки і виразовості почуттів. У всій багатогранності розкривалася віртуозна природа інструменту. До слова, в спадщині Антоніо Вівальді, продовжувача кращих традицій Аркаджело Кореллі (1653-1713) і Джузеппе Тореллі (1658-1709),  понад 450 творів, створених в жанрі скрипкового концерту. При житті композитора, як відомо, було опубліковано 9 опусів, поміж яких 5 опусів охоплює по 12 концертів і 4 по 6 концертів. Деякі з них мають назви, хоча і не є програмними, тож сприяють кращому розумінню музичного задуму автора. В «Порах року» композитор не обмежується заголовками, а присвячує кожному з концертів сонет. Відомо, що Концерти  вперше були видані в 1725 році в Амстердамі і відтоді зажили великої популярності. Почуттям любові, вмінням і щирим задоволенням у відтворенні тонкощів індивідуально-емоційного забарвлення кожного з чотирьох концертів [Концерт № 1 мі мажор, тв. 8 № 1, RV 270 «Весна» (Allegro – Largo – Allegro); Концерт № 2 соль мінор, тв. 8 № 2, RV315 «Літо» (Allegro non molto. Allegro – Adagio. Presto  – Presto); Концерт № 3 фа мажор, тв. 8 № 3, RV 293 «Осінь» (Allegro –  Adagio molto – Allegro); Концерт № 4 фа мінор, тв. 8 № 4, RV 297 «Зима» (Allegro non molto – Largo – Allegro)]  геніального А. Вівальді була наскрізь пронизана їх інтерпретація. Кожен з виконавців Камерного оркестру «Академія» віднайшов можливість вияву власної майстерності, продемонструвавши точність, прискіпливість до відтворення тонкощів щодо динаміки, агогіки, якими квітнула партитура, що, загалом,  сприяло  досягненню потрібного звуко-тембрального  балансу в ансамблевій інтерпретації. 

Переповнений зал Львівського будинку органної і камерної музики співпереживав з музикантами-камералістами, виконавський почерк яких вирізнявся органічним розгортанням цілісної побудови, інтелектуальністю, природнім артистизмом. Мимоволі в пам’яті зринув вислів Роберта ШуманаВ кожну епоху діє своя потайна спільнота споріднених душ. Зімкніть же міцніше ряди, ви належите до них, щоби правда мистецтва променіла все яскравіше, втішаючи світ і даруючи йому щастя

Успіх концерту був дійсно тріумфальним! Браво!                                                                         

Концертний вечір «ВІВАЛЬДІ «ПОРИ РОКУ». ОРКЕСТР АКАДЕМІЯ. НАЗАРІЙ ПИЛАТЮК», де панівною була магія високого мистецтва, залишиться в серці кожного своєрідним «музичним дарунком» і щоразу відновлюватиме в пам’яті епізоди безцінної культурно-мистецької імпрези  своєї доби.

Ніна Дика
кандидат мистецтвознавства,
Doctor Philosophy

Додати коментар