Повернутись до усіх Новин

Ретроспектива української музики. Концерт камерного оркестру “Академія” у Варшаві

Ретроспектива української музики.

Концерт камерного оркестру “Академія” у Варшаві

29 березня у Варшавському музичному університеті ім. Ф.Шопена відбувся концерт Камерного оркестру “Академія”. До студентського оркестру долучилися у якості диригента – ректор ЛНМА ім. Лисенка, професор Ігор Пилатюк, керівник оркестру – професор Артур Микитка, а також солісти – Назарій Пилатюк (скрипка) та Йожеф Ермінь (фортепіано). Концерт відбувся направду чудово та отримав схвальні відгуки відомих польських музикантів, а важливим чинником такого успіху була програма концерту – укладена більшою мірою з творів українських сучасних композиторів.

Твори “Адажіо” Віктора Камінського, “Диптих” Мирослава Скорика, “Щедрик” Юрія Ланюка для камерного оркестру та Концерт №1 для фортепіано та струнних Ігоря Щербакова – стали певною ретроспективою сучасної української класичної музики. Особливо публіка відзначила оваціями Фортепіанний концерт І.Щербакова та його виконавця – професора ЛНМА ім. М.Лисенка Йожефа Ерміня. До слова, камерний оркестр “Академія” впродовж десятиліть плідно співпрацює з українськими сучасними композиторами – М.Скориком, В.Камінським, Є. Станковичем, Б. Фроляк, Ю.Ланюком, О.Криволап та іншими, які часто довіряють прем’єри саме цьому колективу.

Віртуозною родзинкою програми стали твори для скрипки та камерного оркестру – “Фантазія на теми з опери “Фауст” Ш.Гуно” Генрика Венявського та “Паганініана” Натана Мільштейна, які блискуче виконав Назарій Пилатюк. Цікавим є той факт, що переклад цих двох творів для такого складу були здійснені також українськими композиторами – Ігорем Щербаковим та Ярославом Олексівим.

З європейської класики був представлений Секстет з опери “Капрічіо” Ріхарда Штрауса, який, зі слів професора та керівника оркестру “Академія” Артура Микитки, є одним з улюблених творів артистів оркестру, попри неабиякі труднощі, як ансамблевого так виразово-емоційного плану .

Враженнями від концерту, який став вагомою подією в житті “Академії”, щиро поділилися його учасники – диригент Ігор Пилатюк, керівник оркестру – Артур Микитка та соліст вечора – Назарій Пилатюк.

Ігор Пилатюк:

“Це вже наш третій проект в Музичному університеті ім. Ф. Шопена у Варшаві і на всіх концертах дуже яскраво була представлена українська музика. Цей концерт відзначався ретроспективою творчості українських композиторів, починаючи від, я вже можу назвати класиком, Мирослава Скорика, наших знакових композиторів – Юрія Ланюка, Віктора Камінського, важливим акцентом в концерті було виконання Йожефом Ермінем Першого фортепіанного концерту Ігоря Щербакова. Цей твір викликав не лише шквал аплодисментів, але й велике зацікавлення манерою письма композитора.

Я дуже хочу похвалити оркестр “Академія” і безпосереднього його керівника Артура Микитку, Народного артиста України, професора, який присвятив дуже багато часу підготовці цієї програмі. Все було виконано бездоганно, я рідко буваю настільки задоволений результатом роботи! Публіка довгий час не відпускала аплодисментами. Для нас це було дуже приємно, при тім усім, що напередодні стався провокаційний теракт в Луцьку, який дуже швидко набув розголосу в Польщі. Але слава Богу розум перемагає!”.

Артур Микитка:

“Поїздка камерного оркестру ЛНМА ім. М.Лисенка до Варшави – це подія в житті і нашої академії, це подія в наших міжвузівських зв’язках, і це подія передовсім для нашого оркестру. Оркестр має велике напрацювання і нам доступні українські концертні майданчики, а ось міжнародні поїздки завжди складно реалізувати в силу фінансових причин, не зважаючи на досить високе реноме в Європі, дякуючи співпраці з яскравими солістами. Поїздка до Варшави була спрямована на підтримку контактів, які вже були налагоджені давно, про що свідчить підписана угода про співпрацю з Варшавським музичним університетом ім. Ф.Шопена, яка діє до 2020 року. Але зараз ректором університету став професор Клаудіуш Баран, блискучий музикант, виконавець на баяні і бандонеоні, співпраця з яким продовжується ще з 2008 року, і нам хотілося ще раз нагадати про себе і в новому аспекті намітити діяльність на майбутнє, обмінятися думками.

Поїздку організувала запрошуюча сторона. У них при університеті існує концертна організація (biuro koncertowe), де є кілька працівників, які організовують до двох десятків різних заходів на місяць. Одні є за квитки, інші – концерти студентів, конференції, танцювальні постановки, покази кіно. Одразу ж видаються програмки, буклети, гарні афіші. Це речі, які нам дуже цікаві і такий досвід нам би було варто перейняти! Боляче, що ми не маємо подібної агенції, не маємо менеджерів, адже поки ми не можемо показати все краще – і колективи, і творчість українських композиторів й високу майстерність наших студентів .

Наш концерт відбувся в рамках циклу “Середи на Окульніку”, саме в середу у варшавському музичному університеті відбуваються концерти запрошених гостей чи міжнародних проектів, а Окульнік, 2 – це адреса академії.

Програма по духу була дуже романтична. Працюючи над підбором програми разом з диригентом оркестру І. Пилатюком нам хотілося уникнути експериментального характеру і не виходячи за рамки традиційної побудови концерту представити українську музику в європейському контексті. Навіть концерт Ігоря Щербакова, який написаний в мінімалістичному стилі, досягає великого емоційного ефекту. Крім того, “Адажіо” В.Камінського, яким ви відкривали концерт – відрізняється від його творів, це дуже лірична і красиво мелодична композиція. Творчість Мирослава Скорика, нашого художнього керівника, була репрезентована його “Диптихом”. Виконання було надзвичайно піднесене і реакція слухачів відповіла адекватно. Загалом твори українських композиторів дуже гарно сприймаються польською публікою.

Після того був Венявський – і це був певний ризик: їхати в Польщу з Венявським, після конкурсу імені композитора, який нещодавно відбувся. Але і це було керівниками добре прораховане і зважене, соліст Назарій Пилатюк був на висоті: в плані інтерпретації він завжди нас приємно дивує, а водночас чарує своїм прочитанням того чи іншого опусу, заставляє підкорятися і бути в постійному контакті з його задумом та реалізацією на сцені. І це виконання справді було бездоганне, драматургійно розвинене, я би сказав “театралізоване”. Окрім того Назарій Пилатюк блискуче виконав віртуозну п’єсу Мільштейна “Паганініана”, яка в оригіналі є для скрипки соло, а переклад для скрипки та камерного оркестру чудово зробив Ярослав Олексів.

Виступ Йожефа Ерміня як завжди був бездоганним – як за задумом, так за інтерпретацією. Він видатний Майстер!

Хочу також відзначити концертмейстерів оркестру: Катерину Назаренко (скрипка), Марію Мельничук (скрипка), Сергія Гаврилюка (альт) та Анастасію Мякушко (віолончель), якими є моїми помічниками і лідерами оркестру”.

Назарій Пилатюк:

“Оркестр “Академія” були великі молодці! Їх три рази викликали оплесками. Була присутня Агата Шимчевська, лауреат Першої премії конкурсу ім. Г.Венявського, та Володимир Микитка, учасники квартету Шимановського. Їм теж дуже сподобалося, вони звернули увагу на якість виконання, що від таких музикантів почути завжди дуже приємно.

Правду кажучи, на мене неймовірне враження справив Фортепіанний концерт І.Щербакова, і я в пориві емоцій на своїй сторінці у Facebook написав, що це феноменально, що це колосальна музика. І мені було дуже приємно, що Щербаков одразу відписав. Він також поцікавився моїм виконанням твору Венявського, редакцію якого свого часу Щербаков здійснив для Андрія Бєлова до 60-річчя Богодара Которовича. Таке поєднання польських і українських моментів завжди нас зближує. А “Паганініана” в обробці Ярослава Олексіва, буде, на мою думку, користуватися великою популярністю у виконавців!”.

 

Розмовляла Стефанія Олійник,

музикознавець, викладач ЛНМА ім. М.Лисенка

_O5A0522

_O5A0538 _O5A0550

varshava-1140x1595